سپتیک فاضلاب چیست؟

امروزه به دلیل مشکلات زیست محیطی پساب خروجی از واحد های تولیدی و صنعتی باید استاندارد های زیست محیطی را داشته باشد. در تصفیه انواع فاضلاب ها به خصوص فاضلاب های بهداشتی از سپتیک فاضلاب به صورت گسترده ای استفاده می شود.

سپتیک فاضلاب یک واحد پیش تصفیه است که سبب کاهش بار آلودگی فاضلاب به میزان ۵۰ درصد می شود. فرآیند های فیزیکی و بیولوژیکی اصلی ترین فرآیند هایی هستند که در این دستگاه باعث تصفیه فاضلاب می شوند. این فرآیند ها عمدتا شامل ته نشینی، شناور سازی و فرآیند های بی هوازی بیولوژیکی بوده که هر کدام بخشی از بار آلودگی را کاهش می دهند. این دستگاه یکی از تجهیزات تصفیه خانه به شمار می رود.

سپتیک فاضلاب ابتدایی ترین سیستم تصفیه فاضلاب بهداشتی بوده که در شرایط بی هوازی (عدم حضور هوا) و در مدت زمان طولانی، موجب تصفیه فاضلاب انسانی می شود.

طراحی سپتیک فاضلاب

یک سپتیک فاضلاب باید حداقل دو محفظه داشته باشد. اولین محفظه باید حداقل ۵۰ درصد طول کل را در بر‌گیرد و اگر فقط دو محفظه باشد، باید دو سوم طول کل باشد. بیشتر ماده جامد در محفظه اول ته نشین می‌شوند. دیواره بین محفظه‌ ها، سبب جلوگیری از فرار کفاب و جامدات همراه با پساب به بیرون از مخزن می شود. یک لوله خروجی T شکل حجم کفاب و جامدات تخلیه‌ شده همراه پساب خروجی را بیشتر کاهش می ‌دهد.

دسترسی به تمام محفظه ‌ها (‏از طریق دریچه)‏ برای نگهداری ضروری است. مخازن سپتیکی برای آزاد سازی کنترل‌ شده گاز های بو دار و بالقوه مضر، باید مجهز به ونت شوند.

طراحی یک سپتیک فاضلاب به تعداد کاربران، مقدار آب مصرفی سرانه، متوسط دمای سالانه، تناوب تخلیه و ویژگی ‌های فاضلاب بستگی دارد. زمان نگهداری باید ۴۸ ساعت برای رسیدن به تصفیه متوسط باشد.

سپتیک فاضلاب چه وظیفه ای دارد؟

کاری که سپتیک تانک انجام می ‌دهد، جمع آوری فاضلاب جامد از ساختمان‌ ها و مجتمع ‌های مسکونی و همچنین ساختمان‌ های اداری، کمپ‌ های کاری و هر منبعی است که فاضلابی با OD۵ کم ‌تر از ۲۵۰ تولید می ‌کند و فضا و شرایط را برای ایجاد واکنش ‌های شیمیایی فراهم می ‌کند. ساختار فاضلاب را حل می‌ کند و موجب می‌ شود که در چاه جذبی که قدرت جذب خاصی دارد توسط فاضلاب جذب شود.

در واقع سپتیک فاضلاب ‌ها مانند سپتیک تانک ‌های بتنی، سپتیک تانک ‌های پلی اتیلن، سپتیک تانک ‌های فایبرگلاس و حتی سپتیک تانک‌ های سنگی مانع از مسدود شدن چاه‌ های جذب می ‌شوند و از انتشار پساب‌ های میکروبی بدون واکنش باکتری ‌های بی هوازی به مولکول ‌های آب زیر زمینی آن جلوگیری می‌ کنند.

در واقع سپتیک فاضلاب سپتیک تانکی است که به بهترین نحو می‌تواند بار آلودگی را تا ۶۰ درصد کاهش دهد اما نکته مهم در سپتیک تانک این است که بار آلودگی میکروبی از یک طرف و بوی بد ناشی از فعالیت باکتری‌ های بی هوازی و واکنش‌ های شیمیایی ایجاد می ‌شود. گاز متان و دی اکسید گوگرد پس از استفاده از سپتیک تانک، از بین نمی ‌رود.

بهترین نوع سپتیک فاضلاب

بهترین گزینه برای انتخاب سپتیک فاضلاب، سپتیک تانک پلی اتیلن پیش ساخته است. سپتیک تانک‌ های پیش ساخته مزایای زیادی نسبت به مخازن بتنی، فولادی یا فایبرگلاس دارند. بسیاری از شهر ها نیز از سپتیک تانک پلی اتلین استفاده می‌ کنند.

به طور کلی سپتیک تانک پلی اتیلن که دو جداره است به چهار روش کلی تولید می‌شود:

· سپتیک تانک ساختار مارپیچی

· گندانبار با ساختار مارپیچی کورتیوب

· سپتیک تانک دو جداره با ساختار موجدار

· سپتیک تانک پلی اتیلن با ساختار مارپیچی مواج

در این میان به جرأت می توان گفت که بیشتر بازار تنها در اختیار سپتیک تانک لوله کاروگیت است و مدل ‌های دیگر جایگاه خاصی در صنعت سپتیک فاضلاب و فروش آن ندارند.

بهره برداری و نگهداری از سپتیک فاضلاب

اولین عامل بهره برداری در سپتیک فاضلاب حذف دوره ای جامدات ته نشین شده در سیستم می باشد. به علاوه پایش سیستم برای جلوگیری از رشد گیاهان و بوته های هرز نیز باید مورد توجه قرار گیرد. هرگز نیازی به اضافه کردن مخمر یا باکتری به سیستم نمی باشد، چرا که فاضلاب انسانی و آشپزخانه خود از لحاظ تامین باکتری های مود نیاز در فرآیند تصفیه کافی می باشد. در صورتی که جامدات ته نشین شده از سیستم نیاز به تخلیه دارند، باید به این نکته توجه شود که نباید تمامی مواد را تخلیه کرد چرا که در بازدهی سیستم تاثیر منفی می گذارد .

بازرسی سپتیک فاضلاب

برای بازرسی باید هر ۳ الی ۵ سال سپتیک فاضلاب را از لحاظ جامدات ته نشین شده بررسی کرد تا در صورتی که نباز به تخلیه می باشد این کار انجام گیرد. بازدید سالیانه از سیستم نیز برای رفع آشغال هایی که به سیستم دفع شده است نیاز می باشد .

توجه: نهایت دقت باید در هنگام بازرسی سپتیک فاضلاب صورت گیرد. هرگز نباید تنها و یا با وارد شدن به مخزن سپتیک بازرسی را انجام داد، چرا که گاز های سمی که از فرآیند های تصفیه طبیعی در سپتیک فاضلاب به وجود آمده اند، می توانند در طی چند دقیقه سبب مرگ انسان شوند.

همچنین به علت این که سیستم سپتیک تانک یک روش تصفیه بیولوژیکی بی هوازی است نباید مواد شیمیایی خطرناک به داخل ان راه پیدا کند این مواد سبب از بین رفتن باکتری هایی که عمل تصفیه را انجام می دهد، می شود. به علاوه گریس و سایر موادی که قابل تجزیه بیولوژیکی نیستند نیز نباید به سیستم وارد شوند. سیستم نباید برای تصفیه این مواد طراحی شود چرا که باعث گرفتگی در اجزای مختلف سیستم می شوند. پاک کننده هایی که در منزل به کار می روند نیز باید طوری وارد سیستم شوند که بر سیستم اثر منفی نگذارند. همچنین نباید هیچ گاه درخت یا بوته ای در اطراف سیستم دیده شود، زیرا ریشه آن ها موجب آسیب رساندن به سیستم زهکشی پساب خروجی شده و همچنین امکان ورود آن به سپتیک فاضلاب و کاهش حجم و گرفتگی در ورودی و خروجی سیستم را باعث می شود .

قیمت سپتیک فاضلاب

قیمت سپتیک فاضلاب تحت تاثیر عوامل مختلفی می باشد، از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

ابعاد سپتیک فاضلاب: واضح است که دستگاه بزرگ تر قیمت بیشتری دارد. همچنین هر چه تعداد انباره های داخل سپتیک افزایش یابد، قیمت سپتیک فاضلاب بیشتر می شود.

شکل ظاهری سپتیک فاضلاب: سپتیک تانک های فاضلابی معمولا به شکل استوانه ای ساخته می شوند، در صورتی که سپتیک فاضلاب به شکل مکعبی ساخته شود قیمت آن افزایش می یابد.

افقی یا عمودی بودن دستگاه: به طور کلی سپتیک فاضلاب باید به صورت افقی ساخته و نصب شود، در صورتی که به دلایلی مجبور به استفاده از سپتیک فاضلاب عمودی باشیم، قیمت دستگاه افزایش می یابد.

عمق دفن سپتیک فاضلاب: هر چه سپتیک فاضلاب در عمق بیشتری از زمین دفن شود، به دلیل افزایش فشار روی بدنه دستگاه، ضخامت و تقویت سازی دستگاه افزایش یافته و این موضوع سبب افزایش قیمت تجهیز خواهد شد.

دفنی یا غیر دفنی بودن سپتیک فاضلاب: به صورت معمول، سپتیک فاضلاب در یک محفظه زیر زمینی دفن می شود اما اگر به هر دلیلی امکان دفن سپتیک تانک وجود نداشته باشد این دستگاه نیاز به استراکچر و تقویت بدنه خواهد داشت که همین مورد سبب افزایش قیمت دستگاه خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://holding-bartar.com مراجعه نمایید.